Eigen onderneming starten? Regel je juridische zaken!

Je bedrijf zo goed mogelijk beveiligen tegen digitale risico’s met Cybersecurity
March 30, 2019
Show all

Ga je je eigen onderneming starten of heb je deze al gestart? Gefeliciteerd! Een spannende stap in je carrière. Het is daarom belangrijk om vanaf dag één alles zo goed mogelijk aan te pakken en te regelen. Zo zul je als startende ondernemer een aantal juridische zaken moeten regelen. We vertellen je meer over de juridische kwesties waar je mee te maken krijgt als startende ondernemer en hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf hiertegen beschermt is.

 

Stel algemene voorwaarden op

Door het opstellen van algemene voorwaarden manage verwachtingen zoals de betaaltermijn, garanties en levertijd. Deze voorwaarden moeten duidelijk omschreven worden zodat ze maar op één manier geïnterpreteerd kunnen worden. Door duidelijke algemene voorwaarden op te stellen voorkom je juridische problemen en discussies wat het zakendoen een prettig houdt. Als leidraad voor je algemene voorwaarden kun je de voorwaarden gebruiken die jouw branchevereniging heeft opgesteld. Echter zal dit bestand hier en daar aangepast moeten worden op jouw specifieke business. Laat het herschreven en aangepaste document altijd checken bij een advocatenkantoor of jurist, zodat je zeker weet dat je voorwaarden correct zijn.

 

Laat je merk beschermen

Een nieuwe onderneming betekent in veel gevallen een nieuw merk met bijbehorende merkregistratie. Verder is het belangrijk jezelf de volgende vraag te stellen: heb jij een nieuwe uitvinding, product of proces gemaakt/uitgevonden? Dan is het belangrijk om dit vast te leggen. Het vastleggen van jouw uitvinding gebeurt door een octrooi of patent aan te vragen. Hierdoor krijg je het exclusieve eigendomsrecht en verbied je anderen om jouw uitvinding na te maken of te verkopen. Indien je hier niet in thuis bent, raden we aan om professionele juridische hulp. Een merken -en octrooibureau heeft over het algemeen meer kans gedurende een gerechtelijke procedure.

 

Wapen je tegen wanbetalers

Als ondernemer ga je meemaken dat klanten niet betalen; de zogenaamde wanbetalers. Het is verstandig om alvorens na te denken hoe je omgaat met deze wanbetalers. Vermeld bijvoorbeeld altijd de factuurdatum en de betalingstermijn op je factuur. Een gemiddeld betalingstermijn is veertien tot dertig dagen. Indien je klant niet betaalt, stuur dan een betaalherinnering. Wanneer je na deze herinneringen (houd zo’n 7 dagen aan) nog geen betaling is gedaan, kun je de klant even bellen. Nog steeds geen betaling ontvangen? Stuur dan een tweede herinnering. Indien de klant vervolgens nog niet betaalt, kun je ervoor kiezen om een incassobureau in te schakelen. De laatste stap in het proces is de stap naar de rechtbank.

Comments are closed.